Pilot for en dag .... med Klubbens flyve-sektion ! ( nu med foto's )

Søndag den 23. september var adrealinens dag, hvor Flyve-sektionen afholdte arrangementet, "Pilot for en dag!", for 10 medarbejdere i Roskilde lufthavn.

Konceptet var enkelt: 2 minutters teori og direkte ud i et Aerospatiale sportsfly til ca. 1 mio. DKK med 160 HK i 50 minutter!

"Instruktøren tager sig af alt det komplicerede som før-start-check, radiokorrespondance mv. - og jeg bliver bedt om at taxi flyet ud bag i start-køen ved hjælp af de to pedaler, som bremser de to hjul under de underliggende vinger. Ved ankomst til enden af startbanen, melder instruktøren klar til kontroltårnet, og jeg bliver bedt om at skubbe throttle-håndtaget helt frem for så at hive rattet - forsigtigt - bagud på hans kommando umiddelbart før flyet af sig selv ellers ville have forsøgt at komme på vingerne - det er jo det den er bygget til!

Efter en opstigning til 1200 fod forsøger jeg at holde den steady, indtil instruktøren får trimmet flyet, hvorefter flyet til min store overraskelse nærmest klarer resten selv. Turen går ud over Skjoldnæsholm Golfbane, Bregentved Gods, Ringsted mv. med skyer, sol, horisont mv. Nu forstår jeg, hvorfor fuglene synger :-) Det bliver dog hurtigt hverdag oppe i maskinen, og efter ganske kort tid bliver det tid til at se, hvad denne fugl egentlig kan bortset fra at flyve lige ud - åbenbart ikke helt overbevisende så instruktøren vælger at vise mig, hvordan man kan vende på en femøre, hvis det skule være nødvendigt.

Det er blevet tid til at lægge turen tilbage til Rosilde Lufthavn igen. Mit pejlemærke er umiddelbart til venstre for "den store golfbold" (lufthavnsradaren). Instruktøren melder sin ankomst i luftrummet omkring lufthavnen og bliver bedt om at lave en hurtig indflyvning af hensyn til et andet fly for indadgående. Mit pejlemærke bliver nu rykket til umiddelbart for enden af landingsbanen, dvs. vi skal hurtigere ned og mere direkte på landingsbanen, for så at svinge resolut af mod højre og sætte stålanden ned. Instruktøren drosler omdrejningerne ned, og flyet, nærmest, svæver ned mod græsset umiddelbart venstre for enden af asfaltstriben.

Instruktørens kommandoer falder nu hurtigere og hurtigere, og mit tag i rattet bliver forsigtigt men bestemt korrigeret, når jeg ikke følger instruksen hurtigt nok, men det er stadig mig ved rattet. Til og med touch down har jeg rattet i hænderne og er med til landingsmanøvren. Efter at instruktøren har bremset flyet og fået det væk fra landingsbanen, taxier jeg flyet på plads.

Som afslutning får jeg overrakt min kvittering for mine første 50 minutter i luften - kun godt 9 flyvetimer fra min første soloflyvetur - hvis ellers min bank vil låne mig DKK 90.000 til certifikatet... "

Af : Søren Østergaard.